Khasiat Huruf Ba'


HURUF BA' (ب)

Angka yang mewakilinya adalah 2

Diantara khasiat huruf ini ialah :

Jika ditulis huruf ini sebanyak 16 kali beserta Bismillahirrahmanirrahiim sebanyak 19 kali kemudian diikuti dengan ayat:

بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ

Kemudian dibawa bersama-samanya untuk menuntuti apa-apa hajat. insyaAllah akan ditunaikan .

Jika ditulis rajah berikut oleh mereka-mereka yang susah. insyaAllah akan dilimpahi rezeki yang tidak terhingga.
    pada tempat ( فلان ) itu digantikan dengan nama orang yang berhajat Rajah ini juga jika ditulis pada pinggan putih beserta nama orang yang sakit ( ditengah-tengahnya ), kemudian tulisan tersebut dihapuskan dan diberi minum kepada pesakit yang berpunca dari kesejukan , in sya allah afiat. 
      jika ditulis huruf Ba' sebanyak 16 kali di atas tiga keping kertas (setiap helai kertas ditulis sebanyak 16 kali ), kemudian tulisan itu dihapuskan dengan air atau direndamkan kertas tersebut ke dalam air lalu diberikan minum air tersebut kepada orang-orang yang demam panas insyaAllah segera sembuh. 
Jika ditulis huruf ba' dengan
 بسم الله الرحمن الرحيم
serta nama Allah yang dimulakan dengan huruf Ba' serta ditulis idhmarnya ( bacaan huruf Ba“ ) tidak disertakan bacaannya disini kerana sebab-sebab tertentu kemudian dipakai ( dijadikan azimat ) , insyaAllah kuatlah amal ibadatnya . 
    Jika hendak dijadikan pengasih di sisi semua makhluk . tulislah huruf Ba“ beserta dengan nama (   بدوح ) keatas sekeping perak dan diletakkan ( diikatkan ) permata yaqut, kemudian dipakai , nescaya dapatlah kehendaknya itu , sebaik-baiknya dituliskan wafaq ini pada kepingan perak dijadikan cincin beserta permata yaqut, Inilah rajah itu : 
 ب د و ح
  و ح ب د
  ح و د ب
  ر ب و ح
      Jika ditulis huruf Ba‘ pada kertas dijadikan azimat . lalu digantungkan pada tulang sulbinya . InsyaAllah berkurang / mati syahwatnya . Cara ini hendaklah ditulis huruf ini sebanyak 16 kali  nama-nama Allah yang bermula dengan huruf Ba' lalu dipakai pada pinggang . 
Kaifiyat yang lain untuk tujuan ini , ditulis ba sebanyak 16 kali  nama-nama Allah yang bermula dengan huruf ini pada pinggan putih dengan m‘faran, air mawar dan air zam-zam lalu dihapuskan dengan air mutlak dan diminum. 
  توجه حرف الباء 
tawajjuh huruf ba (syaikh ibnu arabi ra)
  سَيِّدِي اَنْتَ مُسَبِّبَ الْاَسْبَابِ وَمُرَتِّبُهَا . وَمُصَرِّفُ الْقُلُوْبُ وَمُقَلِّبُهَا .اَسْاَلُكَ بِالْحِكْمَةِ الَّتِي اقْتَضَتَّ تَرَتُّبَ الْآخِرِ عَلَى الْاَوَّلِ .وَتَأْثِيْرَ الْاَعْلَى فِي الْاَسْفَلِ .اَنْ تُشْهِدُنِي تَرْتِيْبَ الْاَسْبَابِ صُعُوْدًا وَنُزُوْلاً. حَتَّى اَشْهَدَ الْبَاطِنَ مِنْهَا بِشُهُوْدِ الظَّاهِرِ . وَالْاَوَّلَ فِى عَيْنِ الْآخِرِ .وَ اَلْحَظَ حِكْمَةَ التَّرْتِيْبِ بِشُهُوْدِ الْمَرَتِّبِ وَتُسَبِّبُ الْاَسْبَابِ مَسْبُوْقًا بِالْمُسَبَّبِ . فَلَا اُحْجَبَ عَنِ الْعَيْنِ بِالْغَيْنِ .فَاُعَدَّ مِنَ الْفَجَرَةِ . وَاِنْ كُنْتُ مِنَ الْبَرَرَةِ .اِلٰهِي اَلْقِ اِلَيَّ مِفْتَاحَ الْاِذْنِ الَّذِي هُوَ كَافُ الْمَعَارِفِ .حَتَّى اَنْطِقَ فِي كُلِّ بِدَايَةٍ بِاِسْمِكَ الْبَدِيْعِ الَّذِي اِفْتَتَحْتَ بِهِ كُلِّ رَقِيْمٍ مَسْطُوْرٍ . يَا مَنْ بِسُمُوِّ اسْمِهِ يَنْخَفِضَ كُلُّ مُتَعَالِ . كُلِّ بِكَ وَاَنْتَ بِلَا هُوَ .فَاَنْتَ بَدِيْعُ كُلِّ شَيْءٍ وَبَادِيْهِ . لَكَ الْحَمْدُ يَا بَارِي عَلَى كُلِّ بِدَايَةٍ . وَلَكَ الشُّكْرُ يَا بَاقِي عَلَى كُلِّ نِهَايَةٍ . اَنْتَ الْبَاعِثُ عَلَى كُلِّ خَيْرٍ .بَاطِنُ الْبَوَاطِنِ . بَالِغُ غَايَاتِ الْاُمُوْرِ .بَاسِطُ اَرْزَاقِ الْعَالَمِيْنَ .بَارِكْ اَللّٰهُمَّ عَليّ فِي الْآخِرِيْنَ .كَمَا بَارَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَسَيِّدِنَا اِبْرَاهِيْمَ .اِنَّهُ مِنْكَ وَاِلَيْكَ .وَاِنَّهُ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ ارْحِيْمِ .وَصَلَّي اللّٰهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْاُمِّيِّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ

Posting Komentar untuk "Khasiat Huruf Ba'"